De variatie in werk van Ita Verwey laat zich zien in zowel materiaalkeuze als onderwerpen. Met acrylverf en soms olieverf als basis voor de meeste van haar schilderijen putte zij uit een breed assortiment van niet altijd voor de hand liggende materialen: van ijzerdraad tot oude muziekbladen, van takken en boomschors tot zijdepapier. Aquarelleren deed ze vooral in haar beginperiode, maar vooral de gelaagdheid – en snelle droogtijd – van acryl zorgde ervoor dat veel van haar werk in deze techniek is uitgevoerd. Handig, want Ita werkte naast in eigen atelier, ook veel bij het Schilderscollectief in Kortenhoef aan haar grotere werk en slepen met nat werk in dat formaat is lastig.
Schilderijen in Acryl
Van kleine vogelschilderijen van roodborstjes en mussen tot grote drieluiken; acryl op doek was een van Ita’s favoriete materialen. Landschappen, bloemenschilderijen met gestileerde klaprozen en tulpen in complementaire kleuren en fijn geschilderde, levensechte portretjes van jonge mussen, zwanen, strandlopers en roodborstjes.
Gemengde techniek
De laatste jaren leefde Ita zich uit op schilderijen in gemengde techniek. Groot en klein formaat werk, uitgevoerd in acryl en allerhande organisch materiaal met een grote diversiteit aan onderwerpen. Grote, gelaagde drieluiken van bomen, materie schilderijen van landschappen en schilderijen die puur abstract zijn. Zijde, karton, vlas, zand en schors; het maakt dit werk dynamisch. Hoe langer je ernaar kijkt des te meer je ontdekt!
Aquarel
In de vroege aquarellen van Ita zie je al haar eigen stijl ontstaan. De kleur spat vaak het papier af, iets wat niet altijd even eenvoudig is bij het werken met waterverf. Ze leert het vak door het maken van fraaie stillevens van flessen, taferelen met mozaiek en het schilderen van bloemen, altijd met haar eigen kijk op de werkelijkheid.